+

Välj en häst som du har hand om mest, t.ex. din egen häst, (halv) foderhäst, medryttshäst om du inte har någon sån så ta en favorit häst som du håller på med minst 2 gånger i veckan eller nåt.

 

Vad heter hästen? Zingo Z

Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Ja det är gulligt!
Vad kallar du hästen? Zingo, Zingo-Pingo

Vad kallar andra hästen? Zingo

Hur gammal är den? 15 år


Vilket år/månad/dag föddes den? Någon gång 1997!

Vilken färg har den? Brun


Har den några tecken? Yes!


Vad för tecken? Lykta och 4 strumpor.


Är det ett sto/valack/hingst? Valack


Är den tävlad i hoppning? Ja.


Vilka klasser/hur högt?  Jag vet inte men mycket och på olika nivåer har han iaf tävlat.


Är den tävlad i dressyr? Ja


Vilka klasser? Samma som med hoppningen.


Är den tävlad fälttävlan? Tror inte att han är tävlad men tränad är han nog.


Vilka klasser? -


Är den tävlad i trav? Han skulle ha blivit trav häst om han inte blivit för stor så nej. Bara inkörd.


Vilken nivå? -


Är den tävlad i galopp? Kan hända..


Vilken nivå? -


Är den tävlad i något annat? Jag tror inte det.

Vad i så fall? -


Har den tävlat in några pengar? Skulle inte tro det då han ju är en ponny och vad jag vet kan dem inte vinna pengar på tävlingar.


Hur mycket? -


Har den haft föl? Nej


Vad heter fölen? -


När fick den den/dem? -


Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Absolut!


Hur är den i skritten? Bra!


Hur är den i traven? Bra.


Hur är den i galoppen? Bra, så länge det inte är vinter och kallt. Då kan han få för sig att "Oj, vad kul det här var!" och börja bocka och greja. Har dock inte hänt med mig men jag har hört om andra som varit med om det.


Kan den skänkelvikningar? Ja.

Kan den öppna/sluta? Jag antar det.


Kan den galoppombyten? Jag antar det.


Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Ja.


Är hästen pigg? 8,5/10 ridpass så, Ja.


Är hästen trög? Hänt någon gång så, Nej.


Är hästen stark? Inte vad märkt av.


Är hästen het? Något på vintern i galoppen. Annars, Nej.


Bockar den? Kanske..


Har du bockat med den? Nja någon form av bockning efter ett hinder har jag varit med om..


Stegrar den? Inte sett eller hört om.
Har du stegrat med den? Nej.


Sparkar den bakut? Nja.


Har du sparkat bakut med den? Nepp.


Skenar den ofta med dig/andra? Nej


Har du skenat på den? Nej


Är den tittig? Nej.


Har du badat tillsammans med den? Nepp.


Har ni hoppat tillsammans? Yes!


Har ni galopperat på en äng tillsammans? Japp.


Hoppar hästen bra? Ja om man rider rätt. Annars flyger man lätt av.

Gillar den att hoppa? Yes.


Har den bra hoppteknik? Jag skulle tro det.


Hur högt brukar du hoppa med den? Var länge sedan jag hoppade med honom men 60cm+


Hur ofta hoppar du den? När det är hopplektion och jag rider honom.

Hur är den när den rids ut? Var så länge sedan jag red ut på honom!
Tycker den att det är kul? Jag har för mig det.


Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? -


Står hästen i box? Jepp


Går hästen på lösdrift? Njä


Hur mycket och vad äter hästen som frukostfoder? Jag har ingen aning..

Hur mycker och vad äter hästen som lunchfoder? -

Hur mycker och vad äter hästen som eftermiddagfoder? -
Får foder en gång om dagen (nu under sommaren). -

Hur mycket och vad äter hästen som kvällsfoder? -

Går den i hagen varje dag? I princip varje dag antar jag.


I en stor eller liten hage? Beror på vilken han går i.


Hur länge går den ute per dag? -

Gillar den att vara ute i hagen? Yes!


Har den vindskydd i hagen? Nepp.


Hur ofta rids hästen? 2-3 lektioner nästan varje dag tror jag.

När den rids vad gör ni då? Det ridläraren bestämt. Utom när vi får rida fritt då, fast då gör vi ju också det på sätt och  viss.

Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Har dålit med tid att vara i stallet när jag inte rider själv så jag vet inte.
Borstar du hästen före och efter ridningen? Ja om ingen annan ska rida honom så jag inte får chansen då.


Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Beror på men oftast så gör jag det.


Hur länge brukar ni rida varje gång? ca 45 min/1 timme


Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Jag vet inte riktigt men jag tror det flesta skulle klara av att skritta och trava på honom utan större problem.

Är det en svår eller lätt riden häst? Lite både och.
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Ridskolehäst


Vem äger hästen? Cecilia


Vad har du för relation till hästen, t.ex. fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, medryttare? Jag rider honom väldigt ofta, har dock inte tid att vara hästvärd på honom även om jag skulle vilja..


Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? Till och från sedan Augusti 2008.

Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Tills jag är för stor för honom..


Vad har ni för mål i år? Inga speciella, bara att ha kul och få ut det bästa av varje lektion.
Har ni nått några av dom redan? Hittills så funkar det bra, ja.


Rider du privatlektioner på den? Inte hänt, ÄN.


Hur ofta? -


För vem? -


Hur länge håller den lektionen på? -

Är hästen snäll i stallet? Ja.
Kan hästen stå lös i stallet? Nej...


Måste hästen vara uppbunden? Japp


Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Boxen

Vad har den för sadel/sadlar? En allroundsadel

Vad har den för träns just nu? Ett Aachen träns

Vad har den för benskyd/benlindor just nu? -


Vad har den för bett just nu? Tvådelat har jag för mig.

Vad har den för täcken just nu? Inget gissar jag men jag vet faktiskt inte.

Tror du att hästen gillar dig? Ja hoppas det! Fast han gillar mig i alla fall när få godis! Annars så tror jag och hoppas det!

Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Inget jag tänkt på sådär speciellt men det finns förhoppningsvis något.

Gillar du hästen? Massor!

Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Har lätt för att "råka" dra ner huvudet när man hoppar så man lätt trillar av. Bara 137cm.. Han får bli lit högre så blir allt perfekt!

Nämn minst 2 saker som är + med hästen: ALLT.

Har ni många minnen tillsammans? Aa.


När red du hästen sist? För några timmar sen.


Vad gjorde ni? Red dressyr!

Gick det bra? Ja, super!


När ska du rida den igen? På fredag.

Vad ska ni gör då? Ingen aning.

Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? Jag har för mig det(Världens sämsta minne här).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide